img

DeltaLimburg.nl

Hèt informatieve (nieuws)platform voor Midden-Limburg.

17-6-2021 12:15

Linda - Elk boek is een bedrijf...

Panningen - 17 juni 2021 - Een jaar geleden kwam mijn eerste column Linda's Leestafel online op Delta Limburg. Vaak gingen mijn columns over bijzondere boeken die ik had gelezen of ik gaf tips bij het schrijven van een eigen (boek)werk. Ditmaal zou ik je heel graag het belang van een goed doordacht idee en (boek)marketing toe willen lichten.

img

Als uitgever krijgen wij met regelmaat manuscripten toegezonden met een 'algemeen verhaal'. Sommige uitgevers vinden dit prima, maar de meeste uitgevers verwachten toch echt een goed doordacht manuscript en plan van de schrijver.

Wij zeggen zelf tegen al onze auteurs 'elk boek is een bedrijf', hiermee bedoelen we dat je normaliter een ondernemingsplan zou schrijven voor een nieuw bedrijf dat je opzet... zoiets soortgelijks zou je ook voor je boek(en) mogen doen.

Je kunt hierbij denken aan :

- wat is het doel van mijn boek. Waarom schrijf ik het, wat wil ik bereiken?

- wie is de lezer, en welk probleem ervaart hij of zij dat ik met mijn boek kan oplossen?

- wat is mijn toegevoegde waarde? Wat breng ik met mijn boek dat nu nog mist in de (boeken)markt?

- wat en wie is mijn concurrentie? Welke boeken zijn er al op de markt over dit onderwerp en door wie en hoe zijn die geschreven?

- wat kan ik aanbieden? Is dat alleen een boek of wil ik ook lezingen of trainingen geven over het onderwerp?

- schrijf ik een eenmalig werk, of een sequel? Als het een sequel is, op welke termijn wil ik dan het volgende boek of artikel publiceren?

- wil ik alleen geld verdienen door boekverkoop? Of is mijn boek een hulpmiddel om iets anders te verkopen?

- hoe kan ik de lezer bereiken en aan me binden? Doe ik dit door social media, een website, of evenementen misschien? 

Allemaal vragen die een uitgever je mogelijk gaat stellen, op moment dat jij je manuscript instuurt en je een uitnodiging ontvangt voor een (kennismaking)gesprek. Je kunt dus maar beter goed voorbereid zijn.
 
Het is niet alleen van belang voor de uitgever, het is ook van enorm groot belang voor jezelf. Hoe duidelijker jij e.e.a. op een rijtje hebt voor jezelf hoe beter het resultaat uiteindelijk zal zijn. Ook de lezer zal je dankbaar zijn voor een helder en duidelijk opgezet en geschreven boek. Want hoe vervelend is het als jij een boek leest en de auteur heeft geen duidelijke opbouw, boodschap of verhaallijn.  Focus en hou (geduldig) vast aan je plan.

Cadeautje voor jou

Om mijn 1-jarig jubileum als columnist bij Delta Limburg samen met jou te vieren, nodig ik je uit om vrijblijvend met me in gesprek te gaan. Heb jij een (boek)idee en wil je dat samen met ons eens tegen het licht houden? Of wil je dat we eens naar jouw manuscript kijken en je adviseren? Neem dan contact met ons op via info@bullseyepublishing.nl of 077-400 8113.

Neem ook eens een kijkje op mijn website Bullseye Publishing. 

Ik wens je creatieve zomermaanden toe, Linda

Helian van Lier, Hoofdredacteur DeltaLimburg.nl: "We bieden inspirerende mensen graag een platform om hun passie met anderen te delen. Linda Gielen is een van deze inspirerende mensen. Alweer een jaar lang deelt zij elke twee weken haar passie met jullie en wat ons betreft blijft ze dat nog heel lang doen! Heb jij ook een passie die je graag wilt delen, neem dan gerust eens contact met ons op via info@deltalimburg.nl"

Foto's Linda Gielen
170621/HvL

Wellicht interessant