30 september 2021 - Ruim 41.000 geregistreerde deelnemers - het werkelijke aantal ligt hoger - hebben op World CleanUp Day op 21 september jl. de mouwen opgestroopt en zwerfafval opgeruimd en geregistreerd. Hiermee is het record aan deelnemers verbroken. De resultaten zijn nu bekend. Goed nieuws is dat het ingevoerde statiegeld op plastic flesjes meteen tot resultaat heeft geleid, ze zijn maar liefst 37% minder aantroffen dan vorig jaar. Het zogenaamde coronamateriaal is nieuw en staat meteen in top 10!
De overduidelijke ‘winnaar’ van vorig jaar – de sigarettenfilter – staat ook nu weer op nummer 1. Dit is mede het resultaat van de campagne van het Plastic Peuken Collectief; mensen weten nu dat sigarettenfilters gemaakt zijn van celluloseacetaat, een vorm van plastic, en dus opgeruimd en geregistreerd moeten worden.
Snoepwikkels staan net als vorig jaar in de top 3. Met de vervanging van zowel sigarettenfilters als plastic wikkels door afbreekbare varianten is snel milieuwinst te boeken. Dit soort plastic producten vergaan namelijk snel tot microplastics en zijn dan nooit meer op te ruimen.
Marlboro, Red Bull en McDonalds staan respectievelijk op de 1e, 2e, en 3e plek van producenten van wie de producten het meest bijdragen aan zwerfafval.
Opnieuw is plastic veruit de meest gevonden materiaalsoort. Dit bevestigt de noodzaak om vooral alternatieven te vinden voor wegwerpplastic.
Voor het eerst is het zogenaamde coronamateriaal terug te vinden in de statistieken, met handschoenen op de 9e plek en mondkapjes op de 10e.
300921/HvL