img

DeltaLimburg.nl

Hèt informatieve (nieuws)platform voor Midden-Limburg.

8-11-2021 05:19

Robin - Hoe weet je of je volwaardig eet?

Roggel - 8 november 2021 - ''Maar Robin, hoe weet je nou welke hoeveelheden je moet aanhouden per maaltijd?'' Klanten die eenmaal met mijn voedingsadvies aan de slag gaan, lopen altijd na verloop van tijd tegen deze volgende vraag aan; de hoeveelheden per maaltijd. Want hoe weet je nou of je alles binnenkrijgt wat je binnen moet krijgen? Heel exact weet je dat natuurlijk nooit, maar er is wel een leidraad die je kunt aanhouden voor elke maaltijd van de dag! 

Het belangrijkste hoofdbestandsdeel van elke maaltijd is namelijk groenten, want die zorgen er naast fruit voor dat we niet verzuren, geven ons de juiste vezels voor onze darmflora en houden ons fris en energiek. 

Neem in gedachten jouw bord en vul om te beginnen de helft daarvan met groenten. Je kunt hierbij allerlei creaties maken: salade, groentefrietjes, stamppot, bloemkoolrijst. Is je dat te veel werk of ben je niet zo’n keukenprinses, kies dan bijvoorbeeld voor de helft broccoli met wortel gewokt (liefst met kruiden, ui of knoflook) een stukje vis/vlees van ongeveer 100g en bijvoorbeeld een klein handje rijst of aardappelen. Natuurlijk kun je er ook een vegetarische variant van maken door de vis/vlees te vervangen door ei, een handje pompoenpitten/walnoten/pijnboompitten of bijvoorbeeld roergebakken paddenstoelen (helemaal lekker in deze tijd van het jaar).

Varieer tussen zowel dierlijk als plantaardig om te zorgen dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt!

Belangrijk voor een goede hormoonbalans, concentratie, stofwisseling, vetverbranding zijn goede vetten! Die worden vaak beperkt of geschrapt, omdat we er zo bang voor gemaakt zijn, terwijl we die hard nodig hebben! Door je vlees/vis/ei groenten te bakken in extra vierge olijfolie, roomboter, of kokosolie kun je dat al goed opvangen.

Maar voeg zo nu en dan ook wat avocado, noten, pitten of zaden, olijven of vette vis toe om je maaltijd te verrijken met goede vetten.  

Net zoals met alles geldt dat je het niet hoeft te overdrijven, maar ze zeker niet moet schrappen uit angst om ervan aan te komen! Dat is echt een fabel. 

Een extra aanvulling die wat mij betreft in elke maaltijd zou mogen terugkomen zijn specerijen en verse kruiden: denk aan munt, peterselie, koriander, bieslook, gember, kurkuma, Italiaanse kruiden, kaneel enzovoorts. Deze hebben elk hun eigen gezondheidsvoordelen én ze zijn bovendien echte smaakmakers, net zoals ui en knoflook.

Denk bijvoorbeeld aan kaneel toevoegen aan je havermout, Italiaanse kruiden toevoegen aan je omelet, en zeker de ui en knoflook gebruiken bij je spinazie.  

Elke maaltijd van de dag zou dus mogen bestaan uit groenten of fruit, een eiwitbron: vis, vlees of vega(n) en 1 eetlepel goede vetten of wat plakjes avocado of olijven. Dan spreek je van een volwaardige maaltijd en dus van volwaardige voeding! 

Mijn opdracht aan jou: Ga eens voor jezelf na in hoeverre alle elementen terugkomen in jouw maaltijden en of je de conclusie kunt trekken dat je volwaardig eet. Zo niet, kijk dan of je elke maaltijd nog wat kunt verrijken. Start met 1 maaltijd van de dag zorgen voor een volwaardig bord en bouw dit langzaam verder uit. 

Een voorbeeld. Je eet in de ochtend graag je havermout en kookt dit in (plantaardige) melk. Doe er dan eens wat geraspte wortel of courgette door (= meer volume en extra vezels) wat gebakken appel (vezels) en voor de goede vetten 1 tl pindakaas of notenpasta (=goede vetten en eiwitten) en je hebt alle belangrijke elementen in 1 maaltijd verwerkt.

Kritische kanttekening: Het is geen ramp als het een keer niet lukt om alle elementen terug te laten komen in een maaltijd. Je kunt het dan de rest van de dag/week weer compenseren. Het is vooral bedoeld als leidraad om voor jezelf te checken of je volwaardig eet.

Met gezonde groet, Robin

P.S. - Ik schreef een kookboek Mindmap-cooking waarbij ik aan de hand van verschillende groenten laat zien welke makkelijke, smakelijke gerechten je daarmee kunt maken voor het hele gezin. Wellicht een leuke tip voor de feestdagen! (reserveer hem alvast en je krijgt van mij een leuke korting).

P.P.S. - Heb jij ook een voedingsvraag? Stuur hem dan in via robin@van-natura.nl en dan beantwoord ik hem in mijn volgende column!

Neem ook eens een kijkje op haar website!

Foto Robin Seuren
081121/HvL 

Wellicht interessant