Panningen - 2 december 2021 - Zelf dacht ik als kind vaak na over vraagstukken die, achteraf gezien, een filosofische inslag hadden. Waarom heet een tafel, tafel? Wie heeft dat bepaald? Uit hoeveel bomen bestaat een bos? Waarom schijnt de zon niet in de ruimte? Duizend en een vragen waar vaak geen antwoord op was. Ook al weet je het antwoord niet, toch is het goed om met je kind te filosoferen.
Door met kinderen te filosoferen wil je juist vragen oproepen waardoor het kind zelfstandig, logisch, creatief en kritisch leert nadenken zodat het zonder specifieke kennis over een onderwerp tot diverse inzichten kan komen.
Bij filosoferen is er geen goed of fout antwoord. Het gaat er juist om dat je het kind stimuleert om vrij te denken en een open, nieuwsgierige en niet-wetende houding aan te nemen waarvan het in de rest van zijn/haar leven veel profijt kan hebben.
Er valt ontzettend veel te leren zowel voor het kind alsook de (groot)ouder. Als (groot)ouder is het de bedoeling dat je afstand neemt van regels, de feiten, jouw eigen overtuiging of mening en goed of fout. Een uitnodiging om jouw kind op een geheel unieke manier te leren kennen. Door te filosoferen kun je worden wie je bent - Nietzsche
'Muisje Mila' is geschreven door groepsleerkracht Marita Verstegen-Vanhommerig (Venray, 1958). Een kleurrijk prentenboek, inclusief gratis audioboek, dat inspeelt op het behouden van een positieve mindset, doorzettingsvermogen en vertrouwen op jezelf en een ander.
Marita heeft zich gespecialiseerd in het welbevinden en de ontwikkeling van het kind, waarbij het kind zelf als individu centraal staat. Haar drijfveer is om kinderen zoveel als mogelijk handvatten mee te geven voor het leven. Aan het eind van het avontuur met 'Muisje Mila' kun je dan ook samen met jouw kind filosoferen aan de hand van een aantal toepasselijke vragen uit het verhaal.
Muisje Mila | Marita Verstegen-Vanhommerig | ISBN : 9789491920905
Ik wens je veel verwondering toe, Linda
Neem ook eens een kijkje op haar website Bullseye Publishing.
Foto's Linda Gielen
021221/HvL