img

DeltaLimburg.nl

Hèt informatieve (nieuws)platform voor Midden-Limburg.

22-11-2023 10:30

Werking van een automatische transmissie

22 november 2023 - De automatische transmissie, een veelgebruikte technologie in moderne voertuigen, heeft de manier waarop we rijden aanzienlijk veranderd. Dit artikel gaat in op de werking van de hydraulische planetaire automatische transmissie, een veelvoorkomende vorm van automatische transmissie in auto's en zwaardere voertuigen.

img

Historische Ontwikkeling

In 1934 introduceerden General Motors en REO de eerste semi-automatische transmissies. Deze vroege modellen, hoewel minder complex dan de handgeschakelde transmissies, vereisten nog steeds een koppeling. De hydraulisch gestuurde planetaire transmissie van GM, gebaseerd op een concept uit 1900 door Wilson-Pilcher, was een significante vooruitgang en een voorloper van de moderne automatische transmissie.

Werking van automatische transmissies

De meeste automatische transmissies gebruiken hydraulische kracht om de versnellingen te veranderen. Een belangrijk onderdeel is de koppelomvormer, die de motor met de transmissie verbindt en hydraulische druk gebruikt om vermogen over te brengen. Deze vervangt de handmatige wrijvingskoppeling en stelt het voertuig in staat tot stilstand te komen zonder af te slaan.

Planetaire versnellingsbak

Het hart van deze transmissie is de planetaire versnellingsbak, bestaande uit een zonnewiel, planeetwielen en een ringwiel. De configuratie van deze tandwielen bepaalt de versnellingsverhouding en de richting (vooruit of achteruit).

Hydraulische controle

De transmissievloeistof wordt onder druk gezet door een oliepomp, die de versnellingen aanpast aan de snelheid van het voertuig. Wanneer de motor draait, wordt de transmissievloeistof rondgepompt, waardoor de tandwielen van de versnellingsbak in beweging komen.

Verschillende Versnellingen

Automatische transmissies bieden meerdere versnellingen voor verschillende rijomstandigheden:

· Drive (D): Bij het inschakelen van 'Drive' worden alle beschikbare voorwaartse versnellingen ingeschakeld, waardoor de transmissie automatisch tussen versnellingen kan schakelen.

· Derde, Tweede en Eerste Versnelling: Deze lagere versnellingen zijn bedoeld voor specifieke situaties zoals het trekken van een aanhangwagen of rijden in heuvelachtig terrein.

Geautomatiseerde handgeschakelde transmissie (AMT)

Een minder gangbare optie is de AMT, die de koppelingen en tandwielen van een handmatige transmissie combineert met actuatoren en sensoren, en automatisch of handmatig kan schakelen zonder gebruik van een koppelingspedaal.

Voordelen van automatische transmissies

Automatische transmissies bieden diverse voordelen:

· Gebruiksgemak: De afwezigheid van een koppelingspedaal maakt het rijden eenvoudiger, vooral voor mensen met bepaalde beperkingen.

· Minder Aandacht voor Schakelen: Zonder de noodzaak om handmatig te schakelen, kan de bestuurder zich beter op de weg concentreren.

· Controle bij Lage Snelheden: Automatische transmissies zijn vaak gemakkelijker te beheersen bij lage snelheden, wat vooral in stadsverkeer nuttig is.

Wellicht interessant