27 november 2025 - Nederland is een van de belangrijkste landen van Europa als het gaat om transport en logistiek. Dat danken we mede aan de gunstige ligging van ons land, aan de Noordzee en met het Ruhrgebied als achterland via de Rijn. Maar ook de centrale ligging binnen Europa, met datzelfde Duitsland, België en Frankrijk om de hoek, maakt ons een echt transportland. En Limburg is daarin een belangrijke spil - omdat het nog gunstiger ligt.

Natuurlijk is de Rotterdamse haven voor Nederland Transportland van levensbelang. In de grootste haven van Europa komen jaarlijks zo'n 23 miljoen containers binnen. En die worden voor een belangrijk deel naar andere landen binnen Europa vervoerd. En daar is de rol van Limburg, met als enige provincie grenzen met zowel Duitsland als België en een belangrijke rivier als de Maas van groot belang. In met name Noord-Limburg vind je dan ook talrijke logistieke bedrijven. Van transportbedrijven tot opslagplaatsen of verwerkende bedrijven (ompakken, labelen, etc). En daar mogen we als regio best trots op zijn.
Behoor jij tot die Limburgse ondernemers of managers die verantwoordelijk zijn voor die belangrijke transportrol dan ben je vast en zeker vaak bezig met de vraag hoe je de wagens zo efficiënt mogelijk kunt laten rijden. Met de laagste kosten de beste kwaliteit leveren. Dat is Nederlandse handelsgeest en daarmee zijn we ook als logistieke natie groot geworden. Slimme oplossingen spelen daarin een belangrijke rol. Telematica is daar onderdeel van.
Voordat we uitleggen hoe telematica een enorme bijdrage levert aan een efficiënt wagenparkbeheer geven we even een korte uitleg van telematica, voor diegenen onder ons die daar niet helemaal vertrouwd mee zijn. Het woord telematica is een contractie van de woorden telecommunicatie en informatica. Met deze technologie kun je op afstand communiceren met objecten. Dat kunnen mobiele objecten zijn, zoals jouw vrachtwagens, maar het kunnen ook gebouwen of machines zijn. In het geval van rijdende objecten wordt er gebruik gemaakt van GPS, bij statische objecten is dat vaak wifi en sensoren. De verzamelde informatie (vaak is er tweerichtingsverkeer) wordt verwerkt in een centraal systeem dat door een softwarepakket, dat bijvoorbeeld geleverd kan worden door Radius, verwerkt. Zo kun je de objecten aansturen. Meer weten over telematica? Lees dan de wikipediapagina over dit onderwerp.
Met behulp van telematica kun je je wagenpark beter aansturen. Nationaal en internationaal. Zo heb je live inzicht in de locatie van je vrachtwagens. Daarmee kun je de veiligheid van goederen en chauffeurs verbeteren, maar krijg je ook belangrijke informatie over wachttijden, rijstijl en status van de wagen. En daar kun je dan weer op sturen. Door routes aan te passen, de inzet van materiaal en mensen te optimaliseren, de bestuurder op rijstijl aan te spreken, etc. Dat helpt allemaal om de kosten van de operaties te verlagen en je groene doelen (vermindering van CO2-uitstoot) te verwezenlijken.
Maar er zijn meer voordelen. Want als je ook het tank- en tolpassysteem van Radius op je software implementeert dan helpt het ook om bijvoorbeeld fraude te voorkomen. Zo bleek ooit dat een vrachtwagenchauffeur voor € 37.000 anderen liet tanken met zijn tankpas. Via telematica kun je precies matchen of de wagen en de tankbeurt op hetzelfde moment op dezelfde plek waren en heb je dus door als iets niet deugt. En voorkomen is echt beter dan genezen!
Daarnaast kun je ook de dashcam gemakkelijk op het systeem aansluiten. En zo is er altijd te zien wat er gebeurd is tijdens een rit. Krijg je dan een verzekeringsclaim van een andere partij, dan heb jij de beelden om te bewijzen dat het anders is (als dat het geval is natuurlijk...).
Kortom, slimme Limburgse logistiekondernemers en wagenparkbeheerders maken gebruik van telematica om hun wagenpark nog beter, veiliger en goedkoper te beheren. Toet, toet, op naar een tevreden klant!