img

DeltaLimburg.nl

Hèt informatieve (nieuws)platform voor Midden-Limburg.

27-6-2026 11:58

Waardebon voor inwoners Roermond die tegels inruilen voor groen

Roermond - 27 juni 2026 - Gemeente Roermond en tuincentrum bijSTOX slaan de handen in elkaar om Roermondse tuinen groener te maken. De regio Roermond heeft de meeste stenen en de minste regen. Vergroening is een daarom een belangrijk speerpunt. Inwoners die tegels vervangen door planten en kruiden, ontvangen een waardebon van €25 of €50. Deze waardebon kan bij bijSTOX worden ingeleverd voor planten en kruiden. De actie loopt tot en met 31 augustus 2026 en is onderdeel van het NK Tegelwippen 2026.

Verharde tuinen slaan warmte op en houden regenwater tegen, dat versterkt hittestress in tuinen en in de stad. Planten werken juist omgekeerd: ze houden water vast en geven het geleidelijk af, waardoor de omgeving afkoelt. Groen in de leefomgeving draagt bovendien bij aan mentale gezondheid en nodigt uit om meer buiten te zijn. En bijen en vlinders vinden er een plek.

Prettig wonen in het groen

Vergroening door inwoners is één van de speerpunten uit het gemeentelijk Programma Duurzaamheid 2025–2028. Met deze actie maakt de gemeente, samen met een lokale partner, die ambitie concreet.

Wethouder Jonathan Felix (cultuur, mobiliteit en klimaatadaptatie): "Roermond wordt warmer, dat merken we allemaal. Meer groen in tuinen helpt tegen die warmte. Groen koelt af, houdt regenwater vast en maakt de buurt prettiger om in te wonen. Mooi, dat we samen met een lokale partner, inwoners helpen deze stap te zetten."

Peter Stox, directeur-eigenaar van bijSTOX, kan zich helemaal vinden in deze aanpak: "Roermond is mijn stad. Als ik kan bijdragen aan een groenere buurt, doe ik dat met beide handen. Ik hoop dat veel inwoners de stap zetten en dat we er samen iets moois van maken."

Aanmelden en bon ontvangen

Inwoners kunnen zich aanmelden via de website roermond.nl. Per adres is één bon beschikbaar. Wie tot 5 m² tegels verwijdert, ontvangt een bon van 25 euro. Wie meer dan 5 m² verwijdert, krijgt een bon van 50 euro.

Na het opsturen van een voor- en nafoto naar duurzaamheid@roermond.nl wordt de bon per post verstuurd. Bij bijSTOX kiezen inwoners zelf welke inheemse planten en kruiden zij willen, met advies van de tuinspecialisten. De actie loopt tot en met 31 augustus 2026 en is onderdeel van het NK Tegelwippen 2026. Oude tegels worden gratis opgehaald door de TegelTaxi.

 

Foto: © via Gemeente Roermond

Wellicht interessant