img

DeltaLimburg.nl

Hèt informatieve (nieuws)platform voor Midden-Limburg.

30-9-2021 02:57

Beleef de herfst met de IVN #2uurnatuur Challenge 2021

30 september 2021 - De natuur is goed voor je! Je voelt je vrolijker, fitter en creatiever, en ervaart minder stress als je tijd doorbrengt in de natuur. Toch zoeken we de natuur te weinig op en blijven we, zeker in de herfst, vaker binnen. Doe daarom gratis mee met de IVN #2uurnatuur Challenge in oktober! Mensen die minstens 2 uur per week in de natuur doorbrengen, geven aan dat ze gelukkiger zijn, zo blijkt uit onderzoek. Ontvang 4 weken wekelijks een e-mail met verrassende uitdagingen in jouw eigen omgeving. 

img

Minimaal #2uurnatuur

Mensen die minstens 120 minuten per week in de natuur doorbrengen, geven aan dat ze gelukkiger zijn, blijkt uit Brits onderzoek. 75 Procent van de Nederlanders haalt deze norm niet! 55-Plussers besteden ruim twee uur in de natuur, maar de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar blijft steken op 83 minuten per week. Dat is simpelweg niet genoeg, omdat de positieve effecten pas optreden vanaf 120 minuten. Om te zorgen dat Nederlanders wél 120 minuten natuur in de week halen, start IVN 1 oktober met de IVN #2uurnatuur Challenge.

Wat kan je verwachten van de #2uurnatuur Challenge?

Voel rust en ontspanning of ga juist voor een goede dosis adrenaline. De IVN #2uurnatuur Challenge is op ieders tempo te volbrengen. Elke week ontvang je een e-mail met met verrassende uitdagingen om naar buiten te gaan, de natuur in. Vorig jaar deden er ruim 15.000 mensen mee. Maar liefst 80% gaf aan zich meer ontspannen en vrolijker te voelen na de IVN #2uurnatuur Challenge.

Welke effecten heeft de natuur?

Buiten zijn is een goede boost voor je immuunsysteem. Dat heeft verschillende oorzaken. Natuur zorgt voor rust en ontspanning. Het leidt tot minder cortisol (stresshormoon) en een verlaging van bloeddruk. Ook stimuleert het de aanmaak van het ‘knuffelhormoon’ oxytocine. Hierdoor maak je makkelijker contact en voel je meer verbinding met anderen. Mensen worden dus socialer door in de natuur te zijn.

Een ander positief effect is de schone lucht. Bomen verminderen CO2 concentraties en filteren schadelijke stoffen uit de lucht. Door buiten te zijn maak je, zelfs met een hele kleine hoeveelheid zonlicht, vitamine D aan.

Tot slot verbetert je conditie als je buiten bent, doordat je meer beweegt. Door een dagelijkse wandeling te maken, kunnen klachten als depressie, stress en angststoornissen bijna met de helft afnemen.  

Doe ook mee!

Ga in oktober naar buiten met de IVN #2uurnatuur Challenge! Daag jezelf uit om 2 uur per week de natuur te beleven. Je kunt 4 weken elke week leuke, inspirerende activiteiten doen, die jou dit najaar energie en ontspanning geven.

Door het online formulier in te vullen doe je gratis mee met de #2uurnatuur Challenge. In de maand oktober ontvang je eenmaal per week een e-mail met verrassende uitdagingen, die je in jouw eigen omgeving kunt doen. Op maandag 4 oktober gaat de Challenge officieel van start.

300921/HvL

Tags
Wellicht interessant