img

DeltaLimburg.nl

Hèt informatieve (nieuws)platform voor Midden-Limburg.

21-10-2021 10:10

Linda - Schrijf dicht bij jezelf...

Panningen - 21 oktober 2021 - Vaak mogen wij manuscripten ontvangen van schrijvers die de diepgewortelde wens hebben om een boek te publiceren. Vaak hebben ze het zelfs in hun top 10 staan op hun 'bucketlist', een lijst waarop alles staat wat je in dit leven nog gedaan wil hebben. Maar hoe kom je nu eigenlijk van deze wens tot daadwerkelijke realisatie? Graag licht ik een tipje van de sluier voor je op.

Of je conciërge bent of interieurverzorgster, academicus of minister-president...iedereen heeft iets te vertellen! Zolang je maar gepassioneerd bent.

Het belangrijkste advies dat wij dan ook mee kunnen geven is: blijf dicht bij jezelf.

Daar waar jouw diepe passie ligt, daar heb jij vast veel over te vertellen. Deze passie kan ontstaan omdat je iets hebt meegemaakt waarover je anderen graag wil vertellen, wil adviseren of juist voor wil behoeden.  Deze passie loopt als een rode draad door je leven en laat je hart sneller kloppen.

Ga vervolgens na wat gelijkgestemde zielen over jouw passie zouden willen weten. Is jouw passie bijvoorbeeld schilderen? Deel dan je werk en praat over de totstandkoming ervan, de symbolen en de technieken erachter. 

Deze passie kan dienen als de verhaallijn van je boek. Een verhaallijn is een onderwerp van een verhaal dat van het begin tot het einde aanwezig is (rode draad) en een zekere evolutie doormaakt. Laat je vervolgens niet van de wijs brengen. Te vaak horen wij dat mensen alsnog kiezen voor 'veilig'. "Als ik het wat oppervlakkiger maak, dan is mijn doelgroep groter", krijgen we dan te horen. Door afzwakking en oppervlakkigheid haal je het meest interessante uit je verhaal.

In marketingtermen heet dat 'Rather be a big fish in a small pond than a small fish in a big ocean' (copyright : Herbert W. Marsh en John W. Parker). Oftewel; met jouw passie en expertise kun je beter een kleine markt of doelgroep bedienen met minder concurrentie dan een (eindeloos) grote doelgroep met veel concurrentie waardoor je in het niet valt.

Durf daarom je unieke zelf te zijn, want alleen dan kun je mensen écht raken met hetgeen jij te vertellen hebt. Durf te kiezen voor jouw doelgroep en laat je niet verleiden voor 'groot, groter, grootst' want voor je het weet verdwijn je als 'eenheidsworst' in de grote massa.

Zoek eventueel iemand die je in het schrijfproces kan begeleiden, uitdagen en adviseren. Ik wens je veel authentieke (schrijf)momenten toe.

Linda  

Neem ook eens een kijkje op haar website Bullseye Publishing.

Foto's Linda Gielen
071021/HvL

Wellicht interessant