3 augustus 2025 - Je bent klaar met je presentatie, rapportage of eindverslag. Nu wordt het tijd om de belangrijkste informatie goed over te brengen naar de doelgroep. Dit kunnen collega's, klanten of misschien wel een geheel andere doelgroep zijn. Lange lappen tekst of vaktermen zijn echter niet altijd even aantrekkelijk. Ze worden minder goed begrepen, blijven minder lang hangen en zijn vaak ook helemaal niet duidelijk. Gelukkig is er ook een manier om alle informatielagen in één plaat te vangen. Om de kern van het verhaal direct overzichtelijk in een afbeelding te storten. Hierbij denken we direct aan de zogenaamde praatplaat.
Een PraatPlaat maken is een slimme manier om de doelgroep direct op de hoogte te stellen van wat jij probeert te vertellen. Geen omwegen, maar direct de kern van het verhaal in een overzichtelijke en aantrekkelijke plaat. Steeds meer organisaties maken hier gebruik van in het contact met klanten, collega's en andere lagen binnen het bedrijven. Visuele beelden zijn al tijden erg populair. In plaats van cijfers worden bijvoorbeeld duidelijke grafieken gebruikt en teksten worden vergezeld met afbeeldingen. Tijdens vergaderingen worden er ook steeds vaker eenvoudige tekeningen getoond om het doel duidelijk te maken. Van al die visuele beelden en trends is de praatplaat misschien wel de meest gebruikte variant hiervan.
Maar waarom zou je een praatplaat inzetten als communicatiemiddel? We zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rij.
Ken je dat? Dat je een verhaal schrijft en dat jij haarfijn weet te vertellen wat hiermee wordt bedoeld, maar dit voor de lezer helemaal niet duidelijk lijkt te zijn? Bij het schrijven van een tekst - zeker als dit een onderwerp betreft waar we zelf veel verstand van hebben - vergeten we vaak hoe dit overkomt bij de lezer. Zinnen moeten niet te lang zijn. Gelieve ook geen ingewikkelde benamingen gebruiken. Zeker niet als het bijvoorbeeld klanten betreffen die deze informatie moeten krijgen. Zij zijn niet bekend met het bedrijfsjargon.
Een praatplaat laat je kritischer kijken naar je verhaal. Je moet echt de belangrijkste kern uit het verhaal kunnen halen. Dat maakt dat je meer inzicht krijgt in hetgeen wat moet worden verteld en je je verhaal direct scherper krijgt. Je brengt in beeld wat in de abstracte tekst verborgen zat. Hier krijg je ook hulp bij. Geen zorgen. Je maakt een afspraak via bijvoorbeeld de website van Buro BRAND
Ons brein is veel beter in het verwerken van visuele informatie. Dat doen we ook nog eens ontzettend snel. Door informatie te zien en minder tekstuele informatie door te nemen, wordt het veel gemakkelijker om dit mee te nemen, te onthouden en er actief mee aan de slag te gaan. Het mooie van ons brein is ook nog eens dat de informatie dieper opgeslagen lijkt te worden als we deze in beeld hebben gezien. Vaak denken we ook in beelden. De herinneringen die een plaatpraat aanroepen, zorgen er voor dat je telkens weer nieuwe informatie over het bedrijf aanroept. Dit is natuurlijk ontzettend nuttig, want zo maak je dat de doelgroep actief bezig blijft met de gegeven informatie.
Foto: © via Pexels