img

DeltaLimburg.nl

Hèt informatieve (nieuws)platform voor Midden-Limburg.

10-12-2020 10:15

Plan NS - NS station Roermond wordt selfservice station met hulp op afstand

Roermond - 10 december 2020 - NS wil het aantal stations met een vaste ticketservicebalie terug van 36 naar 15. NS station Roermond is nu (nog) een fullservice station - met een vaste servicebalie en servicemedewerkers - maar wordt dan een selfservice station, oftewel een station waar reizigers hulp op afstand krijgen via telefoon of servicezuil. NS legt de plannen nu voor advies voor aan de ondernemingsraad en de reizigersorganisaties.  

img

Waar in 2004 nog 63 procent van alle kaartjes aan een balie van OV Service & Tickets werd gekocht, was dat aandeel in 2019 slechts 12 procent. Tegelijkertijd kopen steeds meer reizigers hun treinkaartje online. In 2009 was dit aandeel nihil, maarin 2019 werd bijna 30 procent van alle kaartjes gekocht in de app of op NS.nl. Het aantal stations waarop reizigers ondersteuning krijgen op afstand via hun eigen telefoon of servicezuil op het station neemt toe van 237 naar 253.

Volgens Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS, sluit het koopgedrag aan op een maatschappelijke trend. “Nederland is in rap tempo aan het digitaliseren. Pinautomaten verdwijnen uit het straatbeeld, zelfscankassa’s nemen een vlucht in de supermarkt en je kan steeds meer overheidszaken online regelen. Ook wij zien die ontwikkeling bij onze reizigers”. NS wil met deze wijziging personeel en middelen efficiënter inzetten. “We moeten afwegen hoe wij onze collega’s inzetten om reizigers het beste van dienst te zijn. Gemiddeld genomen is er echter voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. Bij sommige balies verkopen we slechts één abonnement per tien dagen.”

NS Station Roermond

Dit station is momenteel een full service station met een vaste servicebalie. Servicemedewerkers lopen rond op het station en er is hulp op afstand via telefoon of servicezuil. NS wil van dit station een selfservice station maken, oftewel een station waar reizigers hulp op afstand krijgen via telefoon of servicezuil.

NS Station Weert

Dit station is al een selfservice station met hulp op afstand via telefoon of servicezuil. Voor dit station verandert er niets.

Andere servicediensten ongewijzigd

Andere servicediensten, zoals Reisassistentie voor reizigers met een beperking, de OV-fiets of de StationsHuiskamer, blijven voor reizigers gewoon beschikbaar. Reizigers kunnen treinkaartjes kopen en abonnementen afsluiten via de kaartautomaat, app en website of telefonisch via de klantenservice.

Al op de meeste stations service op afstand

Op de meeste stations krijgen reizigers nu al ondersteuning op afstand via hun eigen telefoon of servicezuil op het station. Op 15 locaties vindt NS het belangrijk om een vaste balie te behouden. Daarbij is onder andere gekeken naar het aantal overstappende reizigers op het station, de complexiteit van het station en het type reizigers die naar het station komen (bijvoorbeeld toeristen).

Adviestrajecten

NS verwacht dat de voorgestelde plannen impact hebben op 300 FTE. Hoeveel banen er uiteindelijk verdwijnen is op dit moment nog niet te zeggen. NS legt de plannen op dit moment voor advies voor aan de ondernemingsraad en de reizigersorganisaties. De verwachting is dat de adviestrajecten in het voorjaar 2021 afgerond zijn.

Foto Helian van Lier

Tags
Wellicht interessant